1.) Äänite "Kun kikka ei riitä"
a) Mitä nopean myynnin (pikafix) keinoja ihmiset käyttävät? Mikälaisia havaintoja sinulla on näistä?
- Ostetaan s-postilista, mainostetaan Facebookissa, mikä tarkoittaa sitä että ostetaan nopeasti mainostusta ja mainostilaa itselle. Esim. Facebookissa on tullut törmättyä mainoksiin jotka sisältävät perättömiä lupauksia tuotteesta tai palvelusta mikä on saanut välttelemään kyseistä mainostajaa/yritystä/henkillöä.
b) Miksi kikka 3:nen saattaa aiheuttaa asiakkaan pettymyksen? Oletko samaa mieltä, perustele!
- Yleensä tällaiset "ovelat kikat" ovat jollain tapaa epäeettisiä tai epärehellisiä, eikä monet niistä edes toimi sillä ne ovat niin läpinäkyviä.
Minusta on erittäin typerää että ihmiset yrittävät tehdä rahaa huijaamalla muita ihmisiä ostamaan heidän tuotteitaan/palveluitaan. Epärehellinen mainonta ja toiminta ei koskaan ole minkään yrityksen kannalta hyvä asia, sillä yksi ihminen voi pilata muiden menestyksen sillä että on kieroillut saadakseen asiakkaita.
Tällaisen toiminnan takana ei mitenkään voi olla laadukkaita tuotteita tai edes tarpeeksi tuotteita niitä haluaville.
c) Mitä he ovat Facebook tykkäyksistä? Oletko samaa mieltä?
- Ne eivät ole hyödyllisiä. Potentiaali voi kasvaa tykkäysmäärästä, mutta tykkääjiä ei monesti edes kiinnosta tietyt yritykset tai niiden tuotteet/palvelut.
Tykkäysten määrällä ei ole mitään merkityksen yrityksen toiminnan kannalta. Mielestäni on aivan turha julkaista mitään tykkäyksien toivossa, sillä se ei edistä mitään, jos asiakkaat vain tykkäilevät julkaisuista eivätkä muuten toimi esim. yrityksen sivuilla tai harkitse ostamista.
d) Mikä sitten toimii, jos kikat eivät toimi? Miten ja mitä, miten se voisi toimia sinun yrityksessäsi?
- Markkinoinnin perussääntö ---> Oikea viesti, oikealle ihmiselle, oikeaan aikaan.
Yritykseni on kahvila, joten yksi hyvistä paikoista mainostamiselle voisi olla juuri sosiaalinen media ja lehdet.
e) Mikä olisi sinun viestisi ja kenelle sen osoittaisit?
- En oikein tiedä, sillä en osaa ajatella asiaa siltä kannalta. Luultavasti vain että meiltä saa hyvää kahvia tms.
f) Millainen on yksinkertainen myyntipuhe? Mitä siitä ajattelet, riittääkö se?
- "Tällasta mulla on, tätä sä siitä sat ja tää sun pitää tehdä seuraavaksi."
Puhetta ei kannata miettiä liian monimutkaiseksi, eikä miten asiakkaan saa manipuloitua ostamaan. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etä puheen pitäisi olla mahdollisimman lyhyt, vaan sitä että rakenne on yksinkertainen. Oikealle kohderyhmälle esittäessä riittää.
g) "Ei luottamusta, ei kauppaa" Minkälaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miten luottamista voidaan rakentaa?
- Jos asiakas ei luota myyjään, ei hän halua ostaa tältä mitään huijatuksi tulemisen pelossa. Luottamusta voi rakentaa sillä että on asiakkaalle ystävällinen eikä välttele asiakkaan esittämiä kysymyksiä tuotteesta tai palvelusta.
h) Ei saa piiloutua pasiivin tai "meidän" taakse. Miksi he näin neuvovat?
- Täytyy osata olla oma itsensä ja puhua suoraan. Se lisää luottamusta ja on asiakkaan kannalta parempi.
i) Mitä eroa on asiakkaalla ja ostajilla? Kumpi on tärkeämpi ja miksi? Miten asiakkaita saadaan?
- Asiakas ostaa jatkuvasti, ostaja vain kerran. Asiakkaat ovat tärkeämpiä sillä heidän avullaan saa rakennettua tuottavan ja kestävän yrityksen, kun taas ostajat hyppivät yritykseltä yritykselle. Asiakkaiden saamiseksi, on heidän nähtävä yritys ja yrityksen on annettava muutakin mielenkiintoista kuin kerta-alennuksia.
j) Ketä henkilöitä mainitaan oman osaamisensa tuotteistamisessa onnistuneita? Miten voi onnistua osaamisensa tuotteistemisessa?
- Jari Parantainen, Mikko Hyppönen, Petteri Sihvonen, Matti Airaksinen.
k) Mitkä markkinointikeinot tuovat pysyviä tuloksia?
- Perusasioihin turvautuminen, suhteiden rakentaminen asiakkaisiin, oikean viestin välittäminen oikeille ihmisille oikeaan aikaan sekä asiakkaan aktivoiminen käyttämällä yrityksen tuotteita. Nämä keinot saattavat olla hitaita, mutta tuovat pysyviä tuloksia.
2.) Teksti "Täydellisyys tuhoaa markkinoinnin"
a) George S. Patton on tiettävästi lausunut, että ”Hyvä suunnitelma
toteutettuna tänään on parempi kuin täydellinen suunnitelma toteutettuna
ensi viikolla.” Miten se voi olla ohjenuorana verkkomarkkinoinnnissa?
- Markkinointi saattaa jäädä kokonaan tekemättä tai suunnitelman toteutusta ei välttämättä tapahdu. Jos tapahtuukin, se saattaa olla silloin liian myöhäistä, eikä asiakaskuntaa enää kiinnosta.
b) Miten palaute tulisi huomioida? Mitä itse ajattelet?
- Jos suunnitelmaan on käyttänyt loputtomasti aikaa ja kaikki on viimeisen päälle, saat palautetta todella myöhään. Palaute ratkaisee sen, kannattaako viestiä pitää hengissä vai vaihdetaanko se toiseen. On järjetöntä paukuttaa tehotonta viestiä uudestaan ja uudestaan.
Mielestäni molemmat, sekä hyvä että huono palaute, tulisi aina huomioida kun suunnittelee uusia kampanjoita tai mainoksia ym. Koskaan ei saa antaa huonon palautteen mennä nahan alle, vaan pitää ottaa se rakentavana palautteena ja yrittää parantaa ja kehittää itseään sekä työskentelytapojaan. Hyvääkään palautetta ei saa ottaa sillä mentaliteetilla vastaan että "olenpas minä hyvä" sillä se saattaa kostautua siten, että seuraavissa projekteissa et yritäkkään niin kovasti kuin ennen sillä ajattelet että ihmiset tykkäävät siitä kuitenkin ihan sama mitä teet.
c) Miten markkinointiin voisi saada makuja ja hajuja sinun mielestäsi?
- Jos markkinointi on liian täydellistä, se on tylsää, eikä tylsä markkinointi herätä huomiota.
Markkinointi ei myöskään saa olla ihan missä sattuu, miten sattuu, sillä se sitten herättää vääränlaista, negatiivista huomiota. Mielestäni värikkäät, hauskat ja positiiviset markkinointi-ideat ovat parhaimpia.
3.) Teksti "Ennen kuin hutkit kanavaa"
Mitä ajatuksia se sinussa herättää? (esim. reaktioita pitää saada,
mediavalinta ja asiakkaan mielentila, yksi kokeilu ei riitä jne.)
- Heti ensimmäisellä kerralla, kun mainos näkyy jossain, täytyy asiakasehdokkailta tulla jonkinlaisia reaktioita, ilmeisesti pelkkä kysely riittää, mutta tavoitteena olisi saada muutama tilauskin. Jos ihmiset eivät reagoi mainontaan, syy saattaa olla siinä, että he ovat median parissa mainostajan kannalta väärässä mielentilassa. Viestin täytyy aktivoida mahdollisia asiakkaita tekemään jotakin nyt heti. Ei viikon, ei kuukauden päästä, vaan heti.
Tietenkään, jos jokin suunnitelma ei toimi, on osattava olla lannistumatta ja yrittää uudelleen, paremmalla aiheella ja paremmalla idealla. Täytyy osata kehittää itseään ja toimintatapojaan että tulee huomatuksi. Jotkin ideat toimivat eri medioissa kuin toiset, on hyvä siis yrittää selvittää minkälainen mainonta missäkin siis toimii. Sitä kautta saa tietää mikä media on hyvä mainonnan kannalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti