keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Maine ja mainonta - tehtävä 1


A.  Mitä nämä ovat ja miten ne liittyvät aiheeseen yrityksen maine?
Socialmentionin avulla pystyy helposti seuraamaan, mitä ihmiset puhuvat sinusta, yrityksestäsi, uudesta tuotteestasi tai ihan mistä vain aiheesta reaaliajassa.

Google alertsin avulla pystyy seuraamaan verkossa olevaa uutta mielenkiintoista sisältöä.

Whostalkinin avulla pystyy seuraamaan puheenaiheita, jotka kiinnostavat itseä eniten.

B. Mitä eroa on brädillä, maineella ja imagolla? Käytä miellekarttaa popplet.com



C. Kuuntele äänite: Hyvä palvelu parantaa yrityksen brändiä ja vastaa kysymyksiin.

Mikä on Kirsti Lindberg-Repon mukaan brändin merkitys yritykselle? Mitä itse ajattelet, miksi?
- Tuottaa arvoa yrityksen osakkeen omistajille.
- Brändi on yrityksen arvokkainta omaisuutta.
- Brändi pystyy tuomaan osakkeen omistajille enemmän arvoa kuin hyödyke.

Itse olen samaa mieltä Lindberg-Repon kanssa, koska brändit lisäävät tunnettuutta ja silloin kaikki tietävät kuka/mikä on kyseessä. 
Esim. Coca Cola, Disney, Nike, Google, Apple ja Samsung ovat varmasti tunnettuja brändejä ympäri maailman, mikä tarkoittaa että niitä käytetään ja ostetaan jatkuvasti koska ihmiset luottavat kyseisiin brändeihin.

Mitkä ovat Kirsti Lindberg-Repon mukaan vahvoja suomalaisia brändejä? 
- Sellaiset jotka ovat tunnettuja, arvostettuja ja sisältävät asiakkaan haluamia ja toivomia asioita. 

Miten suomalaiset brändit pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa? Oletko samaa mieltä? Miksi? 
- Ainoa brändi joka pärjäsi hyvin kansainvälisessä kilpailussa oli Nokia
- Lindberg-Revon mukaan Nokia on Intiassa synonyymi puhelimelle. 
- Nokia onnistui positioimaan oman tuotemerkkinsä Intiassa.
- Brändeillä olisi kuitenkin hyvä mahdollisuus pärjätä näissä kilpailuissa, mutta se vaatisi kuitenkin huolellisesti tehtyjä markkinointutkimuksia, oikeiden kilpailutekijöiden löytymisen sekä oikean asemoinnin tälle brändille, jonka avulla pystyy toteuttamaan sille asetetut toiveet.

Mielestäni suomalaisilla brändeillä ei ole tarpeeksi näkyvyyttä kansainvälisesti. Vaikka monia brändejä tiedetään kansainvälisestikin (kuten Angry Birds), voitaisiin suomalaisia brändejä työntää ulkomaille enemmänkin. 

Mitä jäätelömerkki teki oikein?
- Alusta asti Ben & Jerry´s loi suhteita lehdistöön ja sen kautta markkinoivat jäätelöään.
- Asiakassuhteiden eteen tehtiin alusta asti valtavasti töitä.

Mihin perinteistä mediaa tarvitaan brändin rakentamisessa? Mitä itse ajattelet? Miksi?
- Perinteinen media ei ole nykypäivänä ihan niin vahva kuin ennen, mutta sitä tarvitaan edelleen luottamuksen, arvostuksen ja tunnettuuden synnyttämiseksi.

Itse en niinkään seuraa perinteistä mediaa juuri ollenkaan. En katso televisiota tai lue lehtiä. Käytän paljon enemmän sosiaalista mediaa, jonka kautta löydänkin aina uusia brändejä. 
En kuitenkaa väitä etteikö perinteinen media olisi tärkeä osa brändin rakentamisessa sillä silläkin keinolla saadaan lisää näkyvyyttä brändille. On varmasti nimittäin moniakin jotka käyttävät mieluummin perinteistä mediaa sosiaalisten medioiden sijaan. 

Mitä suomalaiset voivat oppia aasialaisesta brändäyksestä?
- Palvelukomponentti, jonka aasialaiset ovat saaneet melkein kaikkiin brändeihin. 

Onko yrityksen brändillä ja yrityksen menestyksellä tekemistä toistensa kanssa? 
- On. Jos brändi menee pieleen yrityksen johto varmasti vaihtuu. 
- maineenhallinta, brändi, asiakkaiden ja yritysjohdon omat kokemukset ovat onnistuneita asioita brändin esille tuomisessa ja kehittämisessä. 

Toimitusjohtaja ja brändi, mitä Lindberg-Repo kertoo siitä?
- Toimitusjohtajan rooli on todella valtava brändin kehittämisessä. 

Miten brändin avulla voidaan vaikuttaa taloudelliseen kasvuun?
- Brändit voivat auttaa asiassa sillä ne tuottavat enemmän arvoa kuin hyödykkeet.
- Viedään brändi hyödykkeen ja tuotekonseptin tasolta brändikonseptin tasolle. 

Mitä Ikea myy Linberg-Repon mukaan?
- Ei huonekaluja, vaan kokonaisvaltaisesti kategoriassa asiakkaalle helpompaa elämää. 

Mitä kerrotaan yksilön brändäyksestä? Mitä ajatuksia se sinussa herättää?
- Kuka tahansa yksilö voi rakentaa itsensä ympärille brändin joka tuottaa rahaa (henkilöbrändi).
- Esim. bloggaamalla. 
- Kertoo ihmisten halusta esiintyä sekä kaiken visuaalisuudesta. 
- Vahvat tarinat herättävät vahvoja tunteita.

Sinä olet jo brändi. Olet brändännyt itsesi kertomalla itsestäsi ja osaamisestasi muille ja siihen kuuluu myös se miten muut sinut näkevät. Henkilöbrändäyksessä on kyse omien vahvuuksiensa tunnistamisesta ja niiden tarkoituksenmukaisesta viestimisestä. 
Silloin kun on rakentanut itsensä ympärille brändin, jää paremmin mieleen. Lisäksi silloin on helpommin löydettävissä, kun asijantuntijuutta tarvitaan. 

Mitä Kirsti Lindberg-Repo kertoo tulevaisuudesta?
- Tulevaisuudessa on mietittävä yrityksen tarjoamaa suhdetta asiakkaan tarpeisiin.
- Täytyy siis olla aina asiakasta ja tämän tarpeita askeleen edempänä.
- Ajatellaan mieluummin enemmän ratkaisua asiakkaan ongelmaan (josta asiakas ei välttämättä itsekkään tiedä) kuin että kysyttäisiin että mitä tämä haluaa. 
- On oltava joustava ja luova sekä pystyttävä lähestymään asiakasta positiivisesti.
- Tulevaisuudessa asiakas tietää tarkemmin mitä haluaa ja mihin haluaa rahansa käyttää. 
- Globalisoituminen ja globaalien ilmiöiden läsnäolo on osa asiakkaan tulevaisuutta. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti