Tutki kuvaa ja analysoi sitä ja kerro omia ajatuksiasi kuvan väittämistä
"80% ihmisistä ei osta tuotetta..."
Yleensäkkin yrityksen menestys on melko riippuvainen asiakkaiden palautteista ja netissä jakamista kokemuksista. Tietenkin tyytyväisiäkin asiakkaita voi olla, vaikka enemmistö voi ollakkin eri mieltä. En itse kajoaisi sellaisen yrityksen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin, joka on saanut paljon negatiivista palautetta mm. palvelusta, tuotteiden laadusta ja postitusongelmista. Pari negatiivista kommenttia ei haittaa, mutta jos niitä on liikaa, en luota yritykseen ja näin ollen kierrän sen kaukaa.
"Tyytymätön asiakas on vaikutusvaltaisin asiakas."
Tyytyväinen asiakas kertoo kokemuksestaan liikkeessä keskimäärin yhdelle henkilölle, kun taas tyytymätön voi kertoa keskimäärin viidelle. Tyytymätön asiakas myös todennäköisemmin antaa huonoa asiakaspalautetta yritykselle, sekä saattaa jakaa kokemuksensa netissä, jolloin se tavoittaa useampia ihmisiä.
"Mobiililaitteet & sosiaalinen media tekevät..."
Nykyään asiakaspalautteen antaminen on huomattavasti helpompaa mitä ennen, mikä on mielestäni hyvä asia. Liikkeiden luotettavuutta on helpompi arvioida sen takia, kun pystyy etsimään asiakkaiden antamaa palautetta ja kommentteja foorumeilta sekä liikkeen omilta sivuilta.
Itse olen huomannut sen, että palautetta tulee annettua nykyään hieman enemmän mitä ennen, kun esim. puhelimeen ladattuihin peleihin tulee ponnahdusikkunoita joissa kysytään, että haluaisiko sovellusta arvostella.
"Nykyisin jo yksittäinen fb-postaus tai twiitti voi vaikuttaa merkittävästi yrityksen imagoon."
Itsellä ainakin ostopäätökseen vaikuttaa muiden mielipiteet ja kommentit jostakin nettikaupasta. Toisaalta netistä löytyy myös niitäkin ihmisiä jotka yrittävät liata koko yrityksen maineen vain yhden huonon kokemuksen takia. Jos kyseessä on ketjuliike, se, että on saanut yhdessä liikkeessä huonoa palvelua, ei tarkoita sitä että saisi sitä muissakin saman yrityksen liikkeissä. Itsekkin sain vähän aikaa sitten Kuopion Matkuksessa sijaitsevassa liikkeessä osakseni huonoa palvelua myyjältä, enkä sitten ostanut sitä tuotetta, mitä alunperin aioin. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että ajattelisin kaikkien kyseisen liikkeen myyjien olevan samanlaisia ja aion asioida kyseisessä kaupassa jatkossakin. Jospa ensikerralla saisin parempaa palvelua.
"87% klikkauksista Googlessa saa yritykset, jotka ovat saaneet arvosteluissa..."
Tämäkin väite on aikalailla totta, ainakin minun mielestäni. Oli kyseessä sitten elokuva, hotelli tai joku muu yritys, pyrin aina ottamaan selvää, kuinka muut asiakkaat ovat arvostelleet kyseisen asian/paikan. En yleensä vaivaudu esim. katsomaan elokuvaa, joka on saanut vain yhden tai kaksi tähteä arvostelijoilta.
Joskus kuitenkin voi käydä niinkin, että tähtimäärät riippuvat siitä, kuinka moni asiakas on vaivautunut arvioimaan kyseisen asian ja jos arvioivia ihmisiä on vähän, ei tähtien määräkään ole kovin hääppöinen. Aina ei siis voi tähtien määrän mukaan tietää, onko yritys hyvä vai ei.
"74% ihmisistä on valmiita maksamaan enemmän brändeille..."
Minusta brändejä myyvät liikkeet pyrkivät olemaan asiakasystävällisempiä. Tai ainakin kun mietin omia kokemuksiani, olen huomannut sen, että brändiliikkeiden myyjät ovat usein ystävällisempiä ja avuliaampia. En tiedä mistä se johtuu, niin vain on.
"Tarvitaan keskimäärin 12 hyvää kokemusta..."
En nyt sanoisi, että kahtatoista kokemusta tarvittaisiin tämän väitteen toteutumiseen, sillä eivät ihmiset yleensä ole niin "pitkävihaisia".
"Asiakkaat kertovat 3x todennäköisemmin tuttavilleen..."
Tätä kun oikeasti miettii, niin välttämättä niissä hyvissä ostokokemuksissa ei ole mitään niin mielenkiintoista kerrottavaa. Ei minulla ainakaan jää mieleen mitenkään erityisesti joku perusmukava vaatekaupanmyyjä. On mielestäni ihan loogista, että niistä huonoista ostokokemuksista kertoo eteenpäin, kun ne jäävät mieleen pidemmäksi aikaa.
TEHTÄVÄ 2
Kuuntele ja kirjoita blogiisi vastaukset ja ajatuksesi.
1. Minkä osan Vilan markkinoinnista tekee ketju ja minkä tekee paikallinen liike, työnjako?
Ketju huolehtii Vilan brändin ulkonäöstä ja paikallinen liike hoitaa oman liikkeensä vastuulla olevat tehtävät. Ketju hoitaa imagon ja liikkeet tekevät myynnin.
2. Millaisia markkinointikanavia ja medioita Suvi mainitsee käyttävänsä? Mitä hän vielä voisi käyttää ja miten?
Lehti-ilmoitukset, sosiaaliset mediat ja perus tekstiviestit.
Lisänäkyvyyttä voisi saada vielä tv- ja radiomainoksilla.
3. Mitä Suvi Widgrenin kokeiluja on levinnyt globaalisesti koko ketjuun? Mitä ajattelet niistä toiminta tavoista. Mitä hyvää ja huonoa?
Pop up- kirpputori
Työyhteisöjen kutsuminen privashoppailemaan
Asiakkaan stailaus ajanvarauksella
Leimauskortit
En näe tässä mitään huonoa, sillä olen sitä mieltä että nämä koikeilut/keinot tuovat liikkeelle vain lisää näkyvyyttä ja asiakkaita. Kiva miten jotkut ketjut uskaltavat kokeilla erilaisia asioita.
4. Miten Suvi käänsi remontin hiljentämän myynnin tehokkaasti kampanijaksi? Mitä ajattelet siitä?
"Remonttimyynti, bongaa ihka-aito remppamies." - kampanja.
Hyvä että ei ole vain sulkenut liikettä remontin ajaksi.
5. Mitä Suvin kertomuksen mukaan tarkoittaa se, että "ollaan ajan hermoilla"? Mitä sinä ajattelet siitä? Miksi on tärkeää olla ajanhermoilla?
Että eletään siinä missä asiakkaat elää. On todella hienoa, että liike pystyy mukautumaan monenlaisiin asioihin ja osaa löytää humoristisia tvistejä juttuihin. Kaupankäynnin ei tarvitse aina olla niin vakavaa. Auttaa varmasti myynnissä.
6. Mitä ideaa Suvi ja kump. ei toteuttanut? Mitä mieltä sinä olet siitä ideasta?
Suvi kertoi, että netissä oli kiertänyt jollain keskustelupalstalla juttu, että "Vilassa on ärsyttävät/tyrkkymyyjät". Saivat siitä idean, että pitäisivät Bad service day:n. "Tule meille, et saa varmana minkäänlaista palvelua" - tyyppisesti.
Ajatuksena erittäin jännä, mutta käytännössä ei olisi toiminut lainkaan, sillä maailma on niin täynnä ahdasmielisiä kukkahattutätejä, että tämä kamppanja olisi varmasti aiheuttanut paljon vihaa.
7. Miten Suvin mukaan asiakkaat saadaan kiinnittymään, johonkin brändiin?
Hulluilla tempauksilla. Asiakkaat pitäisi saada tuntemaan Vila, sekä saada heidät pitämään hauskaa. Aidoilla ja positiivisillä asiakaskokemuksilla.
8. Kanta-asiakas vs. uudet asiakkaat. Kumpaan ryhmään Suvin myymälöiden
markkinoiti keskitetään. Mitä siitä ajattelet, pitääkö se ollakin niin vai ei? Perustele.
Keskitetään kanta-asiakkaisiin.
Toimii hyvin, ainakin monissa myymälöissä.
Vilalla ainakin toimii. On tietysti olemassa monia myymälöitä missä tällainen ei toimisi ollenkaan. Esim. jos kaikissa ruokakaupoissa toimittaisiin samalla tavalla, voisi myynti pienentyä.
9. Syökö verkkokauppa Suvin myymälän asiakkaat? Onko Suvi mielestäsi oikeassa tässä asiassa, miksi/miksei?
Ei syö. Päinvastoin. On kuulema erittäin hyödyllinen, eikä syö asiakkaita.
Olen vähän kahden vaiheilla tämän asian kanssa, koska olen kuullut tapauksista, joissa nettikauppojen takia itse liikkeessä käynti on vähentynyt.
10. Voiko asiakkaita ohjata kilpailijan myymälään? Miksi/Miksei?
Kyllä. Jos itse ei voi tarjota sitä, mitä asiakas hakee, on vain reilua asiakasta kohtaan, että ohjaa tämän liikkeeseen missä saa haluamaansa palvelua. Aina pitää ajatella asiakkaan tyytyväisyyttä.
11. Mitä vaihtoehtoja voisi myyjällä olla pelkän "ei meillä nyt ole" toteamuksen tilalle?
"Voimme yrittää selvittää onko mahdollista saada tuotteita tännekin myyntiin"
"Meillä ei valitettavasti löydy haluamaanne tuotetta, mutta voimme yrittää etsiä jotakin vastaavanlaista tilalle."
12. Mitä vinkkejä Suvi antaa siihen, miten voi tarttua tilaisuuteen myydä tuotteita?
Asiakkaalta voi kysellä lisäkysymyksiä.
13. Miten asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti?
Asiakkaan tarpeita ajatellen.
14. Miten rekrytoidaan hyviä työntekijöitä? Miten sellainen tunnistetaan?
Parhaimmat työntekijät eivät ole välttämättä niitä, jotka osaavat täyttää työhakemuksen kunnolla ja vakuuttavasti. Suvi kertoi huomanneensa, että he, jotka olivat osanneet tehdä hyvän työhakemuksen saattoivat olla hyödyttömiä itse työssä.
Hyvän työntekijän tunnistaa näkemällä hänen hapituksensa, miten saapuu paikalle ja kuinka iloinen ja energinen on.
15. Miten LinkedIn ja Vilan myyjät liittyvät toisiinsa? Mitä sinä ajattelet sosiaalisen myynnin kehittyvän tulevaisuudessa?
He tekevät yhteistyötä. En oikein tiedä, mitä ajatella, mutta toivon, että se kehittyisi koko ajan parempaan suuntaan.
16. Mikä on pelastanut Vila vaikka joitakin vaateketjuja vetätyy Suomesta? Miksi Vila tekee tulosta?
Vilan periaate on, että asiat täytyy tehdä paremmin. Ei enemmän, vaaan paremmin.
Suvi pysyy ajantasalla, tekee sisäänostot hyvin sekä pitää henkilökunnan yhdessä.
17. Mihin he käyttävät Whatsappia? Mitä siitä ajattelet?
Kommunikointiin työntekijöiden kanssa.
Tosi kiva minun mielestäni, että tsempataan toisia viestienkin välityksellä, sillä semmoinen tuo valoa huonoonkin päivään. :)
18. Mitä suunnitelmissa tulevaisuudessa? Mitä sinä ajattelet Vilan tulevaisuudesta? Perustele!
Miehille suunnattuja tuotteita myyntiin!
Vilan tulevaisuus näyttää mielestäni valoisalta, sillä pidän heidän ajattelutavastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti