tiistai 10. tammikuuta 2017

Facebook-mainonta

a) Mitkä ovat FB markkinoinnin vahvuudet ja mitkä mielestäsi heikkoudet?
Yksi Facebook-markkinoinnin vahvuuksista on mielestäni se, että se tavoittaa monia ihmisiä todella nopeasti. Erittäin hyvä puoli Facebook-markkinoinnissa on myös se, että ihmiset voivat reagoida kuviin ja videoihin sekä jakaa mielipiteensä suoraan kommenteissa, joiden avulla on helpompi kehittää ideoita jatkossa. 
Kätevää on myös se, että tykkäämällä/seuraamalla jonkin yrityksen FB-sivuja, saa ilmoituksia, jos kyseinen yritys julkaisee sivulla jotain, jolloin saa nopeammin tiedon mm. uusista tarjouksista.

Toisaalta Facebookissa olevat sponsoroidut mainokset lähinnä ärsyttävät, ainakin minua. 

b) Mitä eroa on CPC:llä ja CPM:llä?
CPC = Cost Per Click
Mainos, jonka hinta määräytyy klikkausmäärän mukaan.

CPM = Cost Per Mille 
Mainos, jonka hinta määräytyy näkijämäärän mukaan. 

c) Minkälaisia erilaisia mainoksia FB:ssä voi olla? Mitä eroa niillä on?

Sivutykkäysmainokset: Kaikkien mainostyyppien sivutuotteena tulee aina myös sivutykkäyksiä. Sivutykkäysmainonta on tarpeellista silloin kun lanseerataan uusi sivu Faceookissa, sillä se antaa hyvän pohjan sivun kasvulle.

Liidien kerääminen: Liidit, eli yrityksestä/tuotteesta selkeästi kiinnostuneet ihmiset helpottavat myynnin tehtävää. Liidien luonti on kiinnostuksen rakentamista yrityksen palveluihin tai tuotteisiin. Facebookin liidimainokset toimivat myös mobiililaitteilla. Tavallinen liidienkeruutapa on käyttää sovelluksia, joilla kerätään ihmisten s-postiosoitteita tai sitten tehdään mainoksia, jotka ohjaavat laskeutumissivulle, jossa kysytään yhteystietoja. Silloin on kuitenkin tarjottava jotain mielenkiintoista, sillä harvemmin asiakkaat jättävät yhteystietonsa vain uutiskirjeen toivossa. 

Omien julkaisujen mainostaminen: Peruspäivitystäkin voi mainostaa. Hyvä puoli tässä mainostyypissä on se, ettei se näytä juurikaan mainokselta. Mainokseksi sen erottaa vain pienestä sponsoroitu-tekstistä.

Yritystä lähellä olevien asiakkaiden tavoittaminen: Yrityksen lähellä olevia asiakkaita voi houkutella liikkeeseen sillä, että mainostaa omaa yritystään/palveluitaan tälle mikäli hän on tämän kyseisen liikkeen lähellä (1-5km). Mainosta klikkaamalla saa esiin reittiohjeet, jotka opastavat kätevästi asiakkaan liikkeeseen.



TEHTÄVÄ 2: Esittele kaksi mielestäsi hyvin toimivaa FB: mainosta, joiden aihe on suunnilleen sama kuin oma kampanijasi.  Ota kuva kaappaus mainoksesta ja kerro sen alle miksi se on hyvä.

Pidän mainoksen rehellisyydestä ja suorasukaisuudesta.


Hyvä idea. Kyseessä olevilla pisteillä siis saa tilauksista alennusta. Esim. 500 pisteellä saa 5 euron alennuksen, 1000 pisteellä saa 10 euron alennuksen jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti