maanantai 21. joulukuuta 2015

Myymälän vaikutelma & mistä se tulee (ennakkokäsitys)

 1. Mihin seikkoihin kiinnität huomiota kun menet kauppaan tai liikkeeseen ensimmäisen kerran?
Valaistukseen: en pidä himmeästä tai keltaisesta valaistuksesta. Toisaalta valaistus ei saa olla liian kirkaskaan, muuten siitä tulee päänsärkyä. 

Kaupan antamaan ensivaikutelmaan: Miltä kauppa/liike näyttää ulkoa ja miltä sisältä, onko tuotteet loogisessa järjestyksessä ja tuotteiden esillepano hyvännäköinen. Kiinnitän myös huomiota asiakaspalvelijoihin, heidän tyyliinsä sekä tapaan tervehtiä.

2. Millainen liike antaa hyvän ensivaikutelman?
Liike/kauppa jossa on asiansaosaavat myyjät, avarat ja siistit tilat, täydet hyllyt

3. Mihin kiinnität myyjissä tai henkilökunnassa huomiota,  kun menet asioimaan uuteen paikkaan?
Ulkoiseen olemukseen ja siihen, kuinka hyvin osaa työnsä (tuotetietous, kohtieliaisuus ym.).

4. Mitä mieltä olet henkilökunnan yhtenäisestä pukeutumisesta?
Myyjät on helpompi tunnistaa, kun heillä on yhtenäiset asut, mutta itse olen sitä mieltä, että mieluummin pukeutuisin omiin vaatteisiin kun menen töihin. Voi pukeutua mukavammin. Tosin pitää tajuta se, että ei laita päälleen mitään liian paljastavaa tai muuten pukeudu epäasiallisesti. 

5. Mitkä asiat vaikuttavat myymälän ilmeeseen?
Missä järjestyksessä hyllyt on, kuinka tuotteet on aseteltu, valaistus, värit

6. Mitkä seikat tai elementit ovat sinusta erityisen vaikuttavia ja tärkeitä?
Mielestäni vastasin tähän jo ylemmässä tehtävässä (nro. 5).

7. Millaiset asiat luovat myymälässä tunnelmaa?
Valaistus, värit

8. Millaiset ovat hyvät kalusteet? Millaisia ominaisuuksia niillä on?
Kestävät, hyvänäköiset.. En oikein osaa muuta sanoa, kun en ole hirveämmin ajatellut kaupoissa olevien kalusteiden ominaisuuksia... :D 

9. Millaiset ovat hyvät hintamerkinnät ja minne ne tulisi sijoittaa?
Hyvät hintamerkinnät ovat selkeästi näkyvillä, sekä tietysti oikean tuotteen kohdalla JA selkeät. Jos tuotteesta saa alennusta vaikka etukortilla, senkin pitäisi olla selkeästi näkyvillä, ettei tule väärinkäsityksiä. 

10. Millaiset ovat hyvät opaskyltit ja minne ne tulisi sijoittaa?
Normi ruokakaupoissa (K-Citymarket, S-market ym.) on ihan hyvät opaskyltit. Ne on selkeät eivätkä ole kenenkään tiellä, kun ne roikkuvat katossa. Mielestäni se on sitten asiakkaan vika jos ei niitä tajua katsoa, kun kuitenkin melkein kaikissa kaupoissa ne siellä ylhäällä ovat ja yleensä ovat melko isojakin, että ne pakostakin kyllä huomaa. :D

11. Millainen on hyvä mainonta myymälän sisäpuolella?
Ei liian hyökkäävä mainonta. Kuitenkin televisiosta näkee paljon mainoksia ja kotiin tulee mainoslehtisiä, missä kerrotaan kauppojen alennuksista. Meille esim. tulee tokmannin lehti ja siitä näkee jo ennenkun menee kauppaan, että mitkä asiat ovat alennuksessa ja mitkä eivät. Siinä vaiheessa ei mielestäni tarvitse kaupassa olla isoja mainoksia alennuksista ym. Pienet (sellaiset, että ne huomaa) mainokset/merkinnät ovat ihan OK, kunhan niistä käy ilmi, että kyseinen tuote oli lehdessä ja on alennuksessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti